SMERGY
2014 - 2021 | |
Educatieve Pakketten | |
Intelligent Energy Europe |
SMERGY-campagne
SMERGY staat voor Smart Energy: slim omgaan met energie. Het is een Europese sensibiliseringscampagne die jongeren van 18 tot 30 jaar wil aanzetten tot slimmer en efficiënter omgaan met energie. De campagne steunt de beleidsmaatregelen in verband met de 2020 doelstellingen van de EU en loopt in zeven verschillende landen: Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Nederland en België. CORE was verantwoordelijk voor de campagne in Vlaanderen.
De sensibilisering gebeurt via online media én via offline wedstrijden, events, competities, enz. In maart 2016 liep een grote energiebesparingswedstrijd: de Smart Energy Days.
Aanwezigheid op evenementen is letterlijk een actieve vorm van sensibilisering. De SMERGY-fiets vereist immers een serieuze fysieke inspanning. Na afloop van de race komen de deelnemers te weten welke apparaten ze van stroom kunnen voorzien. Blijkt dat een boterham toasten of een T-shirt strijken toch een heel pak energie kost!
Energiefietsen
Hoewel de Europese SMERGY-campagne inmiddels afgelopen is stopt het verhaal hier niet. CORE gebruikt de SMERGY-fietsen nog regelmatig bij sensibiliseringsacties en evenementen. De fietsen zijn een uitstekende manier om jong en oud te laten realiseren dat energie opwekken meer moeite kost dan men denkt.