Jouleboulevard

2016 - 2017
Energiestudies

Handelszaken Muntstraat


Wat is Jouleboulevard?

“Klimaatneutraler worden door handelszaken minder energie te laten verbruiken”, dat was het doel van het project Jouleboulevard. We gingen hierbij uit van het principe “meten is weten”. Gas, water en elektriciteit werden per minuut gemonitord en met de verzamelde data werden overzichtelijke rapporten gemaakt waar de handelaar zelf mee aan de slag kon gaan om energie te besparen.

Dit project, ondersteund door Vlaams-Brabant klimaatneutraal en in samenwerking met Efika Engineering cvba, EnergieID, Leuven Klimaatneutraal, Unizo en Proximus, bood handelszaken de kans hun energiefactuur significant te doen dalen.


Jouleboulevard als vervolgproject

Joulebard kwam er na het pilootproject ‘energiemonitoring Muntstraat’

Het pilootproject toonde aan dat er wel degelijk een potentieel was om via kleine ingrepen een grote impact te hebben op het energieverbruik en de bijhorende factuur. Het gemiddelde verbruik daalde toen met 12% over de periode van 1 jaar, ruim boven de vooropgestelde 5%. Dit project beperkte zich echter tot horecazaken zoals restaurants en cafés. Daarom werd besloten een meer uitgebreid vervolgproject op te starten waar ook andere types van handelszaken in kunnen stappen.

Jouleboulevard staat symbool voor een groter draagvlak waarop deze tactiek kan worden toegepast. Zo werd er gezocht naar potentiële geïnteresseerde handelszaken in onder meer de Mechelsestraat en de Parijsstraat. Onder andere een kaas- en een viswinkel sloten zich aan bij het project.

Aanpak

De aanpak bij het Jouleboulevard project was grotendeels hetzelfde als bij het Muntstraat project, maar met enkele wijzigingen. We kozen voor een businessmodel dat uitgaat van een vaste jaarlijkse service. We boden een volledig pakket aan: van installatie en onderhoud van de sensoren en dataloggers tot het maken van analyses en verbeteringsvoorstellen. Dit allemaal aan een lage prijs. Op technisch vlak kozen we voor een maximalisatie van automatisering zodat de resultaten met zo weinig mogelijk tussenkomst van de teamleden kunnen worden gegenereerd.

De resultaten van de metingen en analyses werden uiteindelijk in een overzichtelijk rapport geplaatst. Hierin kon de winkeluitbater zelf zien welke opties er waren voor verbetering en wat deze veranderingen zouden opleveren.


Andreas Vesaliusstraat 13 3000 Leuven
info@thinkcore.be
T 016 32 03 09


Privacy
Algemene voorwaarden
Sitemap

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

Website by

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x